ineedahug.
honey, everyone does.

Enis Farahaini
She's eighteen.
Future doctor to be.
Medical Student.
Single.
And Proud To Be :")

"Everybody wants happiness, nobody wants pain, but you cant have rainbow without a little rain."
Friday, 22 January 2010
keazaman untuk berubah!! 07:45
Photobucket


biasa nya orang berazam akn sesuatu setibanya awal tahun.
tapi ak.. biasa nya mnunggu keazaman itu tuk datang kpd ku..
mmg pelik.. plus..mayb sesetengah org berpendapat ak nie seorang yg mls..
xpunyai arah tujuan.. hangat2 tahi ayam..
tapi... SIAPA KAH MEREKA UNTUK MENGHAKIMI AK?
kebanyakan manusia pada zaman ini.. mereka terlalu mudah untuk menghakimi org lain tanpa membuat usul periksa.. mereka hanya pandai menghakimi orang dan mengatakan ini salah.. itu salah..
semua nya bagai salah pada mata mereka..
adakah mereka sedar yg bahawa segala yg mereka lakukan itu juga tidak sempurna?
seperti bagaimana ak sebagai seorang insan yg tidak sempurna..
malah di dunia ini tiada sesiapa yg sempurna..
jadi berhak kah mereka menghakimi ak sebelum mengenali ak???
ak cukup bosan dan kadang2 tu agak menyampah pada mereka yg cepat menghakimi ak bagaimana orang nye..
CUKUP!!!! AK DA BOSAN DENGAN KATA-KATA MEREKA!
mereka tidak tahu ape yg ak lalui..
mereka bagai kan "buta" di sebalik lakonan ak..
dan ak cukup-cukup dan teramatlah BOSAN tuk buat lakonan nie sume lagi..
ak langsung xmenjadi diri ak kekadang tu..
dan ak akui ak amat-amat la xsuke..
namun di sebabkan ak kesah akn kata-kata mereka yg hanya tahu mengkritik yg xpernah habis2 tu.. ak ikut kn aja..
ak ikut kata mereka.. mereka suruh buat tu.. ak buat..
dalam pkiran ak pada waktu itu hanya untuk mereka menyukai ak..
menyukai ak..
namun... ntah nape kebelakangan nie ak terpkir..
buat ape ak hanye berpura-pura tuk jadi orang lain?
semate-mate untuk di sukai oleh mereka tu..
jika ak berjaye membuat kan mereka menyukai ak.. namun...,di sebalik nya ak gagal..
ak gagal menjadi diri ak sendiri.. ak hidup dalam kepura-puraan di sebab kan ak takot dan terlalU kesah tentang kata-kata mereka..
yg membuatkan ak makin BOSAN setiap kali mendengar nya..
kadang2 juga ak rase amat la muak mendengar kata-kata mereka yg terlalu mengharap kan kesempurnaan dtg dari ak.. sedang kan mereka hanya tahu mengarah itu.. ini.. dan itu..
tanpa melakukan sebarang tindakan.. yg hanya.. kata-kata...!!!!!
dengan keazaman ak yg baru muncul ini..
ak nak hentikan segala lakonan yg amat membuat kan ak MUAK..
biar lah kata-kata mereka itu..
AK DA BOSAN! TERAMAT LAH BOSAN!
mulai ahad ini.. di sekolah menengah kebangsaan sery dungun tiada lagi seorang pengawas perempuan yg akn mendengar dan ikut kata-kata mereka yg hanya tahu arah tuk buat itu.. ini.. dan kritikan-kritikan yg d lempar kn tu ak akn bt DERK je.. ak peduli ape?
lantak la mereka nak ckp pape pon psal ak..
ak xpkir mereka semua itu sempurna.. dan semuanya betul..
YA ALLAH,kuat kan la iman hamba-Mu ini.. dan jadikan lah hamba-Mu ini seorang yg tabah..
tabah menghadapi dugaan dan segala ujian datang nya dari Engkau..Yang Maha Mengasihini... hamba-Mu ini tahu ad hikmah nye d sebalik semua ini..
ak reda dengan ketentuan Engkau,Ya Allah..
pada ahad ini.. ak akn menjadi diri ak..
yg amat2 la ak rindui.. suda lame ak hidup dalam lakonan..
i just wanna be me... nothing wrong with that..
ak ingin menmjadi seorang PENGAWAS yg brtanggungjawab dlm melaksanakan tugas dan amanah yg d beri.. ak nak menjadi lbey TEGAS kat bebudax yg hanya tahu untuk berseronok tanpa memikirkan mase depan mereka.. turut kpd mereka yg hanya tahu melakukan kesalahan displin dengan mengendah kan peraturan skola..
satu ak nak ckp lagi.. ape gune nye ad peraturan kalu x di ikuti?
betol x? susa sgt ke nak ikut peraturan.. peraturan tu suh kite buat mende yg seharus nya.. bukan tuk buat mende jahat2.. tapi bebudax skunk nie la yg tu xnak ikut nye..
lam kepale otak mereka je tuk nak asyik berkapel kapel jah! terutame nye perempuan!
sesuatu yg amat ak BENCI DAN MENYAMPAH!
TAK SEDAR KAN MEREKA BAHAWA CINTA MONYET SEBEGITU HANYA LAH MEMBUANG MASE MEREKA YG AMAT-AMAT BERHARGA TUK BLAJA DAN PUNYAI MASA DEPAN YG CERAH!
ak pon xpham la dengan dia orang tu..
namun.. ak x berhak tuk menentukan hidup mereka.. kerna itu hidup mereka..
yg hanya ak mampu lakukan hanya lah memberi nasihat..
ak juga nak jadi seorang yg PENDIAM.. seorang yg x banyak ckp..
kecuali tuk tujuan bertanye kan dlm plajaran.. ak masih igt nasihat yg d berikan ckgu2 ak bahawa sesiapa yg bnyk berckap.. ilmu yg dipelajari nya akn keluar..
tidak dpt ak nafi kan bebaru nie di sekolah.. ak btol2 bnyk mulut..
ckp nie.. ckp tu.. pdhal mnde2 yg ak ckp tu kebanyakan nye x berfaedah pon..
ak taw apabila ak mengambil keputusan utk menjadi seorang yg x bnyk ckp nie.. mereka akn mule berkata-kata dan MENGKRITIK mengatakan ak nie badmood la.. garang la..
lantak la.. FYI..,suke aty ak la.. ak cam tu ad ak nyusah kan korang ke?
ade? xde kan? LOL!
ini lah ak kate kan.. mereka hanya tahu MENGHAKIMI AK..
tu je keje nya.. ak pn dah MUAK!
namun.. pendiam ak di sini bukan lah tuk menjadi orang yg "NERD" mahupun "KERA SUMBANG"... semesti nya bukan.. ak ingin menjadi walaupon pendiam namun di bibir ku nie ak x nak lekang dengan memberi SENYUMAN IKHLAS kpd sesiapa pon.. bukan kah senyuman itu sedekah? apa salah nye kite memberi senyuman tande hormat kite pada seseorang itu.. kan?
ak taw ad sesetengah mereka mengatakan ak nie SOMBONG di sebab kn dulu ak jarang mengukir kan senyuman pada mereka yg ak kurang mengenali nya..
bagi diri ak.. orang mengatakan ak nie sombong da terbiasa.. kerna mulut mereka ak xmampu nak kunci dan tutup rapat supaya x menghakimi orang je keje nye..
namun itu kesah dulu.. salah ak juga kerna ak kurang memberi senyuman.. ak akui kesalahan ak ini.. kerna ak bukan lah insan yg sempurna yg tidak mungkin tidak akn melakukan kesilapan..
ak juga ingin menjadi seorang yg lbey TENANG DAN SABAR..
walau dalam keadaan ape pon.. ak nak cuba mengawal perasaan marah,cdey..dan berbagai lagi ygt kdg2 tu juga ak xmampu nak kawal kerna haty nie terlalu PERIT!
dan akhir nya ak nak jadi seorang yg FOKUS SEFOKUS NYA DALAM PELAJARAN!
ak akui kebelakngan nie ak asyik nak berseronok je keje nye.. pkiran ak kdg2 tu pkir nak bermain..have fun je.. kdg2 tu ak xmampu nak displin kan diri ak cam taun lepas..
masalah yg d hadapi di rumah.. yg len x bkn adalah TV! tv tu bagai kn memanggil ak tuk membuka nye dan menonton cerita kdg2 tu x membawe faedah nye.. seperti cerita2 cartoon yg amat lah ak SUKA.. skunk nie plax ak da ter obses dengan cerita2 kat AXN.. terutame nye.. HOUSE + CSI:MIAMI.. sbrn nya bagi diri ak.. xsalah tuk tgop crita cam tu co0z crite tu memupuk ku dalam bidang science nie..
seperti crite HOUSE tu mengajar ak tentang bagaimana khidupan seorang doc.. cara2 mereka mengendali kes2 tuk merawat pesakit.. peralatan canggih yg d guna kan utk merawat pesakit namun bukan gerenti menyembuh kn nya... kerna itu semua d tgn Tuhan Yg Maha Esa..
ak suke crite cam tu kerna ak bercita-cita tuk menjadi DOKTOR! Insya-ALLAH.. sekiranya ak berusaha!
berkenaan CSI:MIAMI plax tu.. ak begitu tertarik dgn watak horatio law x silap.. fuyoo.. perwatakan nye yg cool,tenang je wlaupon bhadapan dgn penjenayah dan dlm menyelsai kn kes rumit.. perwatakan nye tetap tenang.. pndai kawal emosi.. ak nak jadi cam tu la nya! kemudian ak amat2 la tertarik apabila mereka mencari bukti2 dengan mengesan DNA pada cap jari atu rambut menggunakan alat yg canggih yg di reka pada zaman yg berteknologi tinggi kini.. x dpt d nafi kan ak ckup kagum..
kdg2 tu ingin juga jadi seperti mereka..namun ini d malaysia.. cukup la sebagai seorang doc yg berjaye! mksud ak DOKTOR PAKAR.. namun ak sedar.. tuk mencapai semua tu bukan lah mudah.. lebey2 lagi persaingan d kalangan kaun hawa makin sengit.. skunk semua org nak bjaye.. bkn saja di dunie.. semesti nya d akhirat kn..
sebab tu la ak kne tanam kn dlm diri ak nie utk tidak mudah seskali mengalah..!!!
namun bkn tv sja masalah ak.. kdg2 ak terpikir "pasal itu"..
dia suda mempunyai teman baru.. mungkin kah dia akn melupai ak? kehadiran seorang kak form 5 yg amat la cantik + ayu cukup padan dengan nya.. malah kak tu juga ak lihat dia mungkin seorang yg aktif bersukan juga.. padan lah dgn dia.. mempunyai hobi yg sama.. jauh berbeza dengan ak.. ak akui kdg2 ak juga turut cemburu melihat dia berlari bersama-sama dengan kak tu pada latihan merentas desa tempoh hari.. namun..,ak sedar.. ak perlu buang persaan tu jauh2.. bukan kah kesah ak dengan dia suda lame berakhir..? iaitu pada 16 MEI 2008.. hampir 2 tahun..
arghhh!!! kenape ak masih meningati cerita yg dulu nie?
LUPA KAN!!! USAH D KENANG KEMBALI!
ak x kesah.. ak akn melupai nya.. tuk selama nya dalam hati dan turut pkiran ak nie.. dan kite sekadar teman biase yg ak pon x taw sama ad dapat bertahan sampai bila..
namun,ak akn buang persaan tu jauh2 dan fokus sepenuh nya dalam PELAJARAN!
Insya-ALLAH...
ak turut sdang menanti kan dgn penuh harapan pada 1/2/2010 kerna kemasukan mrsm pnggilan pertama bakal diketahui pada ai tu.. harap la ak trima tawaran tuk msuk mrsm.. Amin.. Amin.. Amin..
and the last words for today..
GOODBYE,ENIS YG LAME!
HELLO,THE NEW ENIS!

Labels:


0 Comment(s)